Vlastní kavárna je snem mnoha lidí. A není se čemu divit. Je to sice poměrně náročný úkol, ale na druhou stranu je krásné vytvořit místo, kam se budou vaši návštěvníci rádi vracet a kde budou rádi trávit svůj čas. My jsme samozřejmě velcí fanoušci kvalitních kaváren, a proto pro vás máme v tomto článku hned několik tipů na věci, na které je dobré před založením vlastní kavárny myslet.
1. Atmosféra
Už když vybíráte vhodný prostor pro vaši budoucí kavárnu, byste se měli snažit přemýšlet nad tím, jak na vás místnost působí. Jakmile totiž vytvoříte příjemné prostředí, budou se v něm lidé cítit dobře a to je pro budoucí úspěch vašeho podniku samozřejmě velmi důležité. Dnes rozhodně neplatí, že k vytvoření útulného místa je zapotřebí hodně peněz. Svého genia loci mají třeba i kavárny v bývalých průmyslových budovách nebo malé kavárny obklopené květinami. Možností je zkrátka a dobře celá řada a záleží jen na vás a na vašich možnostech. Volbu místa ale není radno podcenit.
2. Personál a nabídka
Jakmile máte pro svůj podnik vhodné místo, určitě není od věci popřemýšlet nad tím, kdo bude v kavárně vlastně pracovat. Zvládnete všechno sami, nebo budete potřebovat i nějaké zaměstnance? V závislosti na tom pak budete schopni také sestavit nabídku a rozhodnout například o tom, zda vlastně budete chtít ve své kavárně nabízet i nějaké dezerty případně jiné pokrmy, nebo zda se budete zaměřovat třeba jen na kávu nebo i na nějaké alternativní nápoje. Dnes je již standard, že v mnoha kavárnách najdete kromě čajů například také domácí limonády a další nápoje, které rozhodně doporučujeme do nabídky také zařadit.
3. Káva a vybavení
Jakmile máte už všechno rozmyšlené, je na místě popřemýšlet nad vybavením. Dnes je již naprostým standardem pákový kávovar, který bude pomyslným srdcem každé kavárny. Pokročilé přístroje samozřejmě připraví kávu lépe než ty levnější, ovšem musíte počítat s tím, že za něj zaplatíte vyšší desítky tisíc. Mnohé kávovary se ale běžně pohybují i v cenových relacích mezi sto a třemi sty tisíci korun, což už je samozřejmě velmi nákladná investice pro začátek. Neméně důležité pak je také to, jakou kávou si váš kávovar naplníte. Je dobré myslet na to, že v dnešní době už zákazníci nechodí do kaváren na nějakou obyčejnou kávu, ale chtějí něco speciálního. Skvěle funguje například výběrová káva a ideální samozřejmě je, když o ní dokážete zákazníkům poskytnout co možná nejvíce informací - například z jaké země zrna pochází, jakou metodou byla zpracovávána a tak podobně. Skvělou variantou může být třeba některá z našich osvědčených arabik z celého světa.
A co dál?
I když to může znít po přečtení tohoto článku jednoduše, věřte tomu, že vybudovat úspěšnou a dobrou kavárnu je neskutečně těžký úkol. Kromě tří výše zmíněných kroků je nutné samozřejmě myslet na marketing a na to, jak kavárnu vlastně dostanete do povědomí ostatních lidí. Skvěle například fungují také věrnostní systémy, kdy dostanou pravidelní zákazníci například každou desátou kávu zdarma. Od věci není také popřemýšlet třeba nad tím, zda v kavárně nemít dostupnou wifi, protože řada lidí chce i při práci pracovat nebo jen tak brouzdat na internetu. Ačkoliv je to tedy složitý běh na dlouhou trať, doufáme, že jsme vám dodali kuráž do založení vlastní kavárny a že vám naše rady pomohou.