Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký je vlastně rozdíl mezi kávou, kterou běžně seženete v regálech supermarketů a kávou, která se prodává na specializovaných eshopech nebo v kamenných obchodech? Většinu lidí samozřejmě nejdřív napadne diametrálně odlišná cena, která je ale jen jedním z mnoha faktorů, které odlišují komoditní kávu že supermarketů od té tzv. výběrové. Na hlavní rozdíly se podíváme v tomto článku.
Co je to komoditní káva?
Když se řekne komoditní káva, mnoho lidí vlastně vůbec neví, co si pod tím představit. A nutno podotknout, že i na internetu najdete řadu různých definic takové kávy, ovšem všeobecně by se dalo říct, že se jedná o takovou kávu, která je obchodována na New York Coffee Exchange coby komodita, tedy ve velkém množství a bez nějakých výraznějších ohledů na kvalitu a na další vlastnosti jednotlivých zrn. Zkrátka a dobře se na jednom místě potká káva z různých koutů světa a tam se prodává ve velkém dále. Na straně nakupujících pak samozřejmě vystupují primárně velké společnosti, které zrna nakupují po tunách a jedná se celkově o poměrně velký byznys. Vyjádřeno v číslech představuje tato komoditní káva více než 90 % světové produkce.
Co když takovou kávu nechci?
Přiznejme si narovinu, komoditní káva není pro mnoho lidí příliš atraktivní. Velikým nedostatkem je totiž zejména její netransparentnost, kdy jako koncový zákazník nevíte, jakou kávu vlastně pijete, kde byla vypěstována, jak se zpracovávaly ani žádné další detaily. Naproti tomu pak stojí káva tzv. výběrová, u které jako spotřebitel tyto informace mnohdy máte. Prodejci jsou naopak pyšní na to, že o tyhle kávovníky se staral konkrétní člověk nebo skupina lidí a informují o tom, jakou kávu si kupujete, z jakého regionu pochází a tak podobně. Stejně jako káva komoditní může být i ta výběrová charakterizována řadou různých definic, nicméně my pro naše potřeby použijeme informace uváděné tzv. SCA, tedy Asociací výběrové kávy (z anglického Specialty Coffee Association). Ta jasně definuje, že každá káva může být na základě senzorických vlastností ohodnocena tzv. cuppingovým skóre nabývajícím hodnot od 0 do 100. Prémiová káva přitom musí mít alespoň 80 bodů a vy se tedy jako konzument můžete sami přesvědčit, že se jedná o vynikající volbu.
Komoditní, nebo výběrová?
Jak asi tušíte, výběrová káva bude v průměru chuťově lepší, ale zároveň také dražší než káva komoditní. Volba mezi těmito dvěma druhy ale rozhodně není jednoduchá, protože je to jen jeden z mnoha různých aspektů. Komoditní kávu často nakupují i malé pražírny a pokud se o ni stará někdo, kdo kávě opravdu rozumí, dokáže i z komoditní kávy udělat chuťově dokonalou záležitost. Naopak když se o prémiovou kávu bude starat někdo, kdo jí příliš nerozumí, může ji dost zásadně zkazit.
Vybírejte podle chuti
Na závěr bychom rádi dodali, že hlavním kritériem při výběru kávy nemusí být ani tak to zda se jedná o kávu komoditní nebo výběrovou, ale spíše její chuť. Protože to, aby vám káva dělala úsměv na rtech a vy se stále těšili na další šálek, je ze všeho nejdůležitější a to, jestli nese nějaké označení nebo ne, by mělo být vedlejší. A pokud hledáte skvělou kávu, jste u nás správně. Doporučujeme proto navštívit naše stránky s kvalitní zrnkovou arabikou z celého světa a vybrat si kávu přesně podle vašich preferencí.